
RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 2

ANALYSIS

Media Control as Source of Political Power: Differentiating Reach and 
Impact
By Heiko Pleines (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)

DOI: 10.3929/ethz-b-000450633

Abstract
This article analyses the control of business and state actors over mass media in Russia. First, the most impor-
tant media sources for political news are identified for the last two decades. While constantly increasing state 
control is clearly visible for these media, the impact on audiences is more complex. Therefore, second, dif-
ferent forms of media impact on political views of the Russian population are discussed based on a review 
of related academic studies.

Introduction
When Boris Yeltsin, Russia’s highly unpopular presi-
dent, managed to win a second term in the presiden-
tial elections of 1996, his success was largely attrib-
uted to support from influential business magnates, 
so-called oligarchs, who had used their media assets 
to support his candidacy. At the time the media hold-
ings of oligarchs became a hot topic for political ana-
lysts. It was, therefore, no surprise that Vladimir Putin, 
when he became Yeltsin’s successor in 2000 with the 
agenda to strengthen state power, started his attack on 
oligarchs with those who controlled the most impor-
tant media outlets, namely Boris Berezovsky and Vla-
dimir Gusinsky.

However, their media assets were not brought under 
direct state control. Instead, Putin initially established 
a competitive authoritarian regime, in which—accord-
ing to the definition by Levitsky and Way (2010)—“for-
mal democratic institutions exist and are widely viewed 
as the primary means of gaining power, but in which 
incumbents’ abuse of the state places them at a signifi-
cant advantage vis-à-vis their opponents. […] Competi-
tion is thus real but unfair.”

Accordingly, mass media in Russia remained for-
mally independent. The most important media assets 
from Gusinsky’s Media-Most group, for example, were 
acquired by the Russian gas company Gazprom, which 
used the opportunity to create its own media holding. 
Gazprom is, however, in turn majority controlled by the 
Russian state. This marked a change in the balance of 
power between big business and political elites. Under 
Yeltsin there was “state capture”, i.e. oligarchs domi-
nated politics in order to promote their narrow busi-
ness interests. Under Putin, analysts increasingly saw 

“business capture”, i.e. political elites were now putting 
pressure on private companies to promote their politi-
cal aims. In line with this development, private control 
over media assets changed from an instrument of polit-
ical meddling to—as one manager quipped—“a birth-

day present to the president”. Seen from the perspec-
tive of the political leadership, media control was now 

“outsourced” to private companies in order to maintain 
a façade of democratic media pluralism.

However, media control is not identical with public 
support. The Soviet Union was a prime example of this. 
In Soviet times all media were state owned and subject to 
direct censorship. They produced a coherent and omni-
present message in support of the Soviet state. However, 
as soon as free speech was allowed in the late 1980s, this 
message was ridiculed and largely ignored, indicating 
that most people had long before stopped believing it. 
Accordingly, diagnosing media capture by the Russian 
state is not enough to understand the role of mass media 
in Russian politics. First, it has to be established how 
much of the media landscape is at least indirectly con-
trolled by the state. In a second step, the impact of this 
control needs to be assessed.

Russian Media as Source of Political News
In order to understand the role of mass media in polit-
ical power, it is not so much total consumption which 
matters, but sources of political news. Independent rep-
resentative surveys of the Russian population conducted 
by the Levada Center regularly ask people where they 

“most often get to know news from the country and the 
world”. Multiple answers are possible. That means the 
results, presented in Figure 1 on p. 6, reflect all rele-
vant sources of news.

Though the share of TV as a major news provider is 
in long term decline, in 2020 it is still named by over 
two thirds of the Russian population as one of the major 
sources of news. Even more importantly, when asked 
which source of news they trust most, regularly about 
half of the population names TV (see Figure 2 on p. 7). 
As the most important source of political news, national 
TV stations were the first mass media to be brought 
under state control after Putin’s rise to power. Already 
by the end of Putin’s first term as president all major 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 3

TV stations were either state-run or under the control 
of Gazprom media.

In the 2000s, the other two important groups of 
mass media named as a source of political news were 
national newspapers and radio stations, which both 
reached about a third of the population. At the end of 
Putin’s first term six Russian newspapers with polit-
ical news reached more than 1% of the population, 
Argumenty i Fakty (18%) and Komsomolskaya Pravda 
(14%) being the most popular, according to a Levada 
poll. Both were still owned by Yeltsin-era oligarchs, as 
were most of the less popular national newspapers. At 
the same time, the most “opposition-friendly” political 
radio station, Ekho Moskvy (reaching 2% of the pop-
ulation), belonged to Gazprom Media, thus providing 
a rare example of a case in which ownership alone does 
not determine reporting.

During the 2000s, the internet started to emerge 
as a major source of news in Russia, first through jour-
nalistic websites and later also through social media. 
While in 2009 less than 10% of the Russian popula-
tion named the internet as a major source of news, by 
2020 journalistic websites and social media were each 
named by over 40%, with over 20% considering each of 
them to be especially trustworthy. As Jason Gainous et 
al. (2018) argue social media became a game changer in 
Russian politics, strongly contributing to the mobilisa-
tion of protesters since the big protest wave of 2011/12.

As the landscape of print as well as online media is 
much more diverse than in the case of TV stations, the 
state increased control less dynamically and less visibly. 
However, a network of oligarchs close to the political 
leadership around Putin acquired most of the influential 
Russian print and online media. Grigory Berezkin took 
over Komsomolskaya Pravda in 2006, and a decade later 
the investigative news platform RBK. Alexander Mamut 
bought LiveJournal, the most popular platform for per-
sonal blogs in 2007, and in 2013 acquired the two most 
prominent online news media outlets. The owner of the 
most important social media platform, VKontakte, who 
had denied data access to the Russian security service, 
was forced out of the country and lost his company to 
oligarch Alisher Usmanov in 2014.

In summary, already during his first term Putin 
managed to get (at least indirect) control over the most 
popular mass media, in the form of all major national 
TV stations. Control over other media was increased 
more incrementally in a process which is still ongo-
ing. It is also important to note that while ownership 
allows for direct control, including the option to fire crit-
ical journalists, other forms of pressure on journalists, 
ranging from libel cases in court to physical violence, 
strongly influence media reporting, as they encourage 
self-censorship.

In line with these developments, indices of media 
freedom by Reporters without Borders and Freedom 
House show increasing restrictions on mass media in 
Russia over the last three decades. However, within the 
broader trend, there are important differences. To cap-
ture them, Toepfl (2020) distinguishes between uncriti-
cal, policy-critical, and leadership-critical publics. While 
only the first shows unquestioned support for the exist-
ing political regime and its representatives, the second 
restricts criticism to specific issues and lower-ranking 
officials, allowing the leadership to save face and inter-
vene, and only the third public addresses criticism to 
the country’s leadership, thus potentially demanding 
political change.

Since Putin’s first term, national TV has been solidly 
situated in the uncritical public. At the same time, in 
print and online media critical publics continue to exist. 
In Toepfl’s assessment “within Russia, as of mid-2017, 
highly visible [policy-critical] publics could be identi-
fied: […] a range of privately owned news websites, such 
as Moskovskiy Komsomolets or Kommersant’. Partici-
pants in these publics were collectives of professional 
journalists (who were employed by news organizations 
whose owners typically had close ties with the Kremlin) 
and mass audiences of several millions of readers daily.” 
However, the space for policy-critical publics has been 
shrinking continuously. In 2019, over a dozen journal-
ists left Kommersant in protest against censorship. In 
2020 a similar story unfolded at Vedomosti, another 
prominent part of the policy-critical public (for more 
on this see the following article by Esther Somfalvy.).

The space for leadership-critical publics has been 
much more restricted, and journalists in this sphere have 
been the most likely to face strong state pressure and 
physical violence. As a result, these publics were smaller 
and more diverse. As Toepfl summarizes.,“In Russia, 
as of mid-2017, some of these leadership-critical pub-
lics constituted themselves in traditional one-to-many 
mass media environments [like the newspaper Novaya 
Gazeta or the internet TV channel Dozhd/Rain]. Other 
leadership-critical publics, by contrast, operated in novel 
interactive environments, including, for instance, social 
network site accounts. […] For instance, one public that 
operated outside a classic one-to-many environment 
and did not involve professional journalists as partici-
pants [was created by the leadership-critical content 
[…] published on the Facebook account […] of Alexey 
Navalny, Russia’s most influential opposition activist, 
which was followed by approximately 380,000 users in 
September 2017.”

Forms of Media Impact
Though media control is important for political influence, 
the idea that media can easily “brainwash” the audience 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 4

is not supported by serious evidence. In her recent study 
on Russia, for example, Elena Sirotkina argues on the 
basis of a representative opinion poll that it is not fre-
quency of exposure to information that has an impact, 
but perceived credibility. Moreover, people tend to avoid 
the cognitive dissonance caused by media reporting 
which contradicts their own views. As a result, they tend 
to consume media which are in line with their world-
view. Exposure to alternative views can, in fact, lead to 
a hardening of their own positions, as they are perma-
nently defended against attacks from the media. For the 
case of Russia a forthcoming study by Ruben Enikolopov 
et al. is telling. They offered free access to a pro-opposi-
tion online TV channel in Russia and used a random-
ized field experiment and a pollster to measure the effect 
of that exposure. The result was stronger polarisation. 
Those who had been in support of the opposition now 
felt emboldened and were more outspoken supporters. 
Those who had been critical of the opposition, in turn, 
were even more supportive of the existing regime after 
exposure to the pro-opposition channel. That indicates 
controlling some media can be used to mobilize sup-
porters, but it is not enough to shift public opinion.

If, however, a critical mass of media promotes the 
same message, they can also inform political world views. 
The two most important effects highlighted in media 
studies are agenda-setting and framing. Agenda-setting 
means the power of media to influence which issues 
are being discussed. If during an election campaign 
the media report a lot about the state of the economy, 
people are more likely to base their voting decision on 
economic issues. In times of economic crisis, it would, 
therefore, be in the interest of politicians in power to 
shift media reporting to other issues, where they are per-
ceived more favourably by the population.

Similarly, if a new issue emerges media have con-
siderable influence on the public perspective on this 
issue. Western sanctions after the Ukraine crisis can, for 
example, be framed as an economic challenge, which 
will cause concerns about living standards among the 
audience and doubts about the competence of their polit-
ical leadership. But sanctions can also be framed as a geo-
political struggle with an aggressive enemy, which is 
more likely to evoke feelings of patriotism and raise sup-
port for the regime. For example, Christina Cottiero et 
al. (2015) have shown that the framing by Russian TV 
of the Ukraine crisis as an issue of “fascism” and “Ameri-
can aggression” is reflected in internet search terms used 
by the Russian population. In such a situation, Sarah 
Oates (2016) argues it is “not so much who owns or con-
trols the media that is key to understanding informa-
tion control; rather, it is knowing who is constructing 
and disseminating the most compelling national narra-
tive that holds the key to power in Russia.”

If, in a next step, there is rather comprehensive con-
trol over the media, or at least over those media which 
inform the majority of the population, this control can 
be used to cancel out the opposition from public aware-
ness. An analysis of media reporting on Russian presi-
dential elections in 2000 and 2008 by Nozima Akhrark-
hodjaeva (2017) has demonstrated that shift. While in 
2000 the programmes of oppositional parties were dis-
cussed, though overwhelmingly with a negative bias, 
in 2008 there was hardly any reference to policy pro-
posals from opposition candidates, as reports in main-
stream media focused on their lifestyle and character—
of course, again with a negative stance.

In a similar logic, the most prominent oppositional 
politician of the 2010s, Alexei Navalny, is mostly ignored 
not only by President Putin, who has never used his 
name in public speeches, but also by the country’s main 
TV stations, as an analysis by Anastasia Kazun (2019) 
shows. She concludes: “In a situation where simply ignor-
ing Navalny is out of the question, while covering him 
too much even in a negative light can raise the pub-
lic awareness about him, occasionally running smear 
items about him can serve as a good compromise.“ Sim-
ilarly, as Rolf Fredheim (2017) has shown in the case 
of two prominent Russian online media outlets, a shift 
to pro-regime owners coincided with an editorial shift 
to lifestyle and human interest subjects, while report-
ing about controversial legal proceedings was substan-
tially reduced.

For these reasons, Russia has been moving from 
a competitive authoritarian regime, where competition 
is real but unfair, to a fully authoritarian regime. In such 
a regime, the opposition has no access to mainstream 
media at all (Heinrich/Pleines 2018). Even if compre-
hensive control over the media has been established, the 
audience will still not be “brainwashed” about strongly-
held beliefs. But these beliefs can be profoundly con-
fused. Several studies have concluded that this is the 
strategy behind Russian media reporting on controver-
sial issues. Here, the result is not so much the persua-
sion of opposition supporters, but their demobilisation 
in face of an avalanche of contradictory information. 
Moreover, as Carter/Carter (2018) argue, in fully author-
itarian states the aim of propaganda is not necessarily to 
convince people, but to demonstrate the unchallenged 
strength of the regime, which also has a demobilising 
effect on opposition supporters.

Conclusion
With a small number of national TV stations dominat-
ing Russian news reporting in terms of reach as well 
as trust, Putin was able to swiftly gain a leading posi-
tion by taking over the media assets of two oligarchs. 
With that, Putin also changed the balance of power in 



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 5

his favour. While under his predecessor politicians had 
courted oligarchs in order to get their support, Putin 
was soon in a position where he could outsource media 
control to loyal allies. An increasing number of print and 
online media have been taken over by oligarchs close to 
the Kremlin. However, establishing fuller control of the 
media landscape was a more incremental process, which 
became much more complicated with the emergence of 
news websites and social media.

As a result, the Russian state has so far not estab-
lished full discursive hegemony. Moreover, even full con-

trol over media reporting does not allow one to simply 
switch the world views and political alignment of the 
population. Instead, media control is used by the polit-
ical leadership to shift the attention of supporters and 
the larger unengaged public to topics which show it in 
a more favourable light. Moreover, strong dominance 
over media reporting is increasingly used to discourage 
the disappointed from mobilising.

About the Author
Heiko Pleines is head of the Department of Politics and Economics, Research Centre for East European Studies and 
Professor of Comparative Politics at the University of Bremen.

This publication was produced within the research project “Media control as source of political power: The role of oli-
garchs in electoral authoritarian regimes”, which is funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German 
Research Foundation)—grant no. 391270526.

Bibliography
• Akhrarkhodjaeva, N. (2017): The instrumentalisation of mass media in electoral authoritarian regimes: Evidence 

from Russia’s presidential election campaigns of 2000 and 2008. Columbia University Press.
• Carter, Erin B. / Carter, Brett L. (2018): Propaganda and Electoral Constraints in Autocracies, in: Comparative 

Politics Newsletter (APSA) 28 (2), 11–18.
• Cottiero, C. / Kucharski, K. / Olimpieva, E. / Orttung, R. (2015): War of words. The impact of Russian state tele-

vision on the Russian Internet, in: Nationalities Papers, 43(4), 533–555.
• Enikolopov, R. / Rochlitz, M. / Schoors, K. / Zakharov, N. (2020): The Polarization Effect of Independent Media. 

Experimental Evidence from Russia, unpublished manuscript
• Fredheim, R. (2017) The loyal editor effect: Russian online journalism after independence, in: Post-Soviet Affairs 

33 (1), 34–48.
• Gainous, J. / Wagner, K. / Ziegler, C. (2018): Digital media and political opposition in authoritarian systems: Rus-

sia’s 2011 and 2016 Duma elections, in: Democratization 25 (2), 209–226.
• Heinrich, A. / Pleines, H. (2018): The Meaning of ‘Limited Pluralism’ in Media Reporting under Authoritarian 

Rule, in: Politics and Governance 6(2), 103–111.
• Kazun, A. (2019): To cover or not to cover: Alexei Navalny in Russian media, in: International Area Studies Review 

22 (4), 312–326.
• Levitsky, S. / Way L. (2010): Competitive Authoritarianism. Hybrid Regimes after the Cold War, Cambridge 

University Press.
• Oates, S. (2016): Russian Media in the Digital Age: Propaganda Rewired, in: Russian Politics 1 (4), 398–417.
• Sirotkina, E. (2020): How biased media generate support for the ruling authorities: Causal mediation analysis of evi-

dence from Russia, European Journal of Communication, online first: https://doi.org/10.1177/0267323120966840
• Toepfl, F. (2020): Comparing Authoritarian Publics: The Benefits and Risks of Three Types of Publics for Auto-

crats, in: Communication Theory 30 (1) 105–125.



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 6

Figure 1: Where Do You Most Often Get to Know News from the Country and the World?  

(representative poll of the Russian population, multiple answers possible)

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

TV Social media Journalistic online media Family and friends Radio Newspapers

2009 2013 2016 2018 2020

TV 94% 88% 86% 73% 69%

Social media 6% 14% 23% 28% 38%

Journalistic online 

media

9% 21% 33% 37% 37%

Family and friends 26% 24% 27% 18% 19%

Radio 41% 16% 22% 15% 15%

Newspapers 37% 20% 19% 13% 13%

Note: Answers mentioned by less than 10% of respondents in all years were not included. All polls were conducted in the summer of the respective year (June, July 

or August).

Source: Data provided by the Levada Center.

Preferred News Sources of the Russian Population

OPINION POLL



RUSSIAN ANALYTICAL DIGEST No. 258, 9 November 2020 7

Figure 2: Which Sources of Information for News from the Country and the World Do You Trust Most?  

(representative poll of the Russian population, multiple answers possible)

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

TV Journalistic online media Family and friends

Social media Newspapers Radio

None

2009 2013 2016 2018 2020

TV 79% 51% 59% 49% 47%

Journalistic online 

media

7% 14% 20% 24% 23%

Family and friends 9% 16% 12% 13% 11%

Social media 4% 11% 12% 15% 24%

Newspapers 16% 12% 9% 7% 10%

Radio 23% 12% 9% 10% 10%

None 6% 8% 8% 15% 16%

Note: Answers mentioned by less than 10% of respondents in all years were not included. All polls were conducted in the summer of the respective year (June, July 

or August).

Source: Data provided by the Levada Center.


	Analysis
	Media Control as Source of Political Power: Differentiating Reach and Impact

	By Heiko Pleines (Research Centre for East European Studies at the University of Bremen)
	Opinion Poll
	Preferred News Sources of the Russian Population


